Monday, May 20, 2013

9.z mod Kina - middelmådighedens målestok

Foranlediget af min kronik i Berlingske i går (19.5.) modtog jeg denne mail:

Hej Pia,

Jeg er en 15 årig dreng, der går i 9 klasse på Dronninggaardskolen. Jeg har netop læst dit debatindlæg i dagens udgave af Berlingske. Jeg er fuldkommen enig i alt, hvad du skriver mhs. Til undervisningen. Der bliver fokuserer ALT for meget på de middelmådige elever, på ligheder mellem piger og drenge osv. Jeg er dog så priviligeret at gå på en af de bedste skole i landet, hvor næsten alle har ambitioner. Dem, der er populære er fagligt dygtige, gode til sport, og ikke mindst søde ved dem, der ikke har samme "rang". Jeg er så heldig, at have mange venner og bekendte, og derfor føler jeg et vidst overblik. På stort set alle skoler er de højst placerede i hearkiet, dem, som er længst fremme i skoene mhs til alkohol og fester. Og disse elever er aldrig fagligt dygtige. Jeg håber, at min generation kan ændre på dette. "Det er godt at være middelmådig, du skal ikke have for høje ambitioner, du skal ikke arbejde så hårdt". Disse sætninger skal fjernes fra den danske skole. For jeg tvivler på at mine børn, kommer til at blive ligeså heldige som jeg selv med folkeskolen. Jeg vil tilbringe mindst mulig tid i Danmark, og komme ud af vagten i en fart, til et sted hvor man har ambitioner, drømme og arbejdsvillighed. Jeg mener dette sted er USA, selvom mange her i Danmark har et mindreværdskompleks med amerikanerne. Men nok om det!

Tak for er godt og tankevækkende debatindlæg.

Afsender ønsker at være anonym, men jeg har opfordret ham til at uddybe sine erfaringer i et læserbrev til Berlingske. For vi kan vel godt blive enige om, at vi har et problem, hvis de unge, der faktisk kan læse og skrive, når de er færdige med folkeskolen ikke kan vente med at forlade landet.

1 comment:

  1. Høret din kommentar i p1's "ordet er dit".
    Det slog mig hvor lidt vi undre os over hvad meningen med det hele er, eller åbent tager standpunktet at det måske er meningsløst?
    Som du sagde, vi har ikke en overordnet idé om hvorfor vi vil give karaktere, hvad de skal bruges til. Og de unge mangler forbilleder.
    Et forbillede eller en helt er drevet af en intention og idé om at skabe en bedre verden.
    Har du nogen bud på, hvad dette formål eller idé kunne være, hvis vi skal bygge videre på vores velfærds/postmoderne kultur?

    ReplyDelete